Tuesday, October 22, 2013

Random Acts of Kindness #1

note: sy kongsikan email between saya dan mieza. smtg personal for once. lame tak kongsi citer kat sini. asyik dok share bende2 yg tak relate dgn diri sendiri je. anyway, kalo tgk pd title tu, mcm akan ade #2, #3.. dan seterusnya kan? yup.. i'll share more soon. coz mmg byk citer lain. anyway, jgn pelik dgn bhs aku-ko tu. kan saya mention td, bwh ni sebenarnye isi kandungan email between saya dan mieza. kiteorg mmg ber-aku-ko. kalo dgn org lain, saya-awak or i-you. :P

mase aku pg umrah aritu, kiteorg sampai agak awal jgkla. kul 9.30 mlm dah naik taxi. so dlm 10.30 mlm dah sampai KLIA. flight kul almost 4 pagi tau. so lebih dr 5 jam jgk la tunggu. kul 12 pagi tu patut nye dah kumpul2, jumpe dgn jemaah lain, tp tade jgk. ustaz pon, kiteorg call, baru nak kuar rumah, padahal dia yg soh kiteorg kumpul kul 12 pagi. erk. janji melayu? kul 1 lebih baru nmpk org lain. pestu pakat2 tag beg seme. jenuh jgk dok tunggu. siap mkn secret recipe lg. tak tunggu lame sgt kat gate departure tu. sampaikan, mak dgn ayah aku menganga tido.. lame sgt tunggu. wahahahah.

aku kan, ni bukan mase pg umrah aje tau, tp bila2 jela, selalu tau nmpk bende2 yg memaksa aku jd good samaritan. mcm saje je Allah soh aku nmpk. nak test respond aku mcmmane. obviously, aku bukanlah org yg tak peduli bila nampak pape jadi dpn mata aku. aku jenis terlebih concern punye org. sbb tu kot, asyik ditest bende2 mcm ni. tp yg aku heran la. selalu bila bende ni jd, org sekeliling tak nampak bende tu jd. aku sorang yg nampak? persoalannya, org lain mmg tak nampak ke, atau memang jenis tak kisah? :-s

anyway, besenye kalo tak kene tmpt, aku kene pass good deeds ni kat org lain, soh org lain la buatkan. hahaha. selalu mak aku la 2nd in command. at least aku kongsi la pahala tu dgn org lain. bagus tak alasan? :))

1st skali.. kat gate departure. kire tunggu nak naik plane la ni ke Doha > Madinah. dok tunggu2. dah pagi2 buta la ni. seme nmpk ngantuk. aku ni kan umat yg tido lambat. bg aku, masih awal lg. wahahha.. aku nmpk la sorang mamat ni, duduk opposite aku. org doha la kot, mmg rupe arab. dia tgh tarik2 kertas kuar dr bag pack yg sangkut kat pinggang tu, org panggil fanny pack. sambil2 dia tarik bende kuar.. terjatuh bbrp keping duit tau. byk tau, berkepuk2 jatuh. dia tak prasan langsung duit dia jatuh. aku mcm.. aduhai, mcmmane dia boleh tak perasan duit dia jatuh? heran betul. nmpk nye aku kene bgtau ni. kang tak pasal2 org tu rugi, hilang duitnye. kesian plak. aku ni kalo bab harta org lain skalipon, aku akan anggap mcm harta aku sendiri jgk. rasa responsible utk jage harta org lain. :P

aku tunggu dulu la kot kot nnt dia sendiri prasan ke ape. tak jgk. kebetulan mak aku terbgn. aku ckp la kat mak. duit org tu jatuh la, dia tak prasan. ini kire hint dr aku la.. soh mak aku bgtau mamat tu. since dia tu laki, aku ni segan sket dgn mamat2 arab. kalo dia tu tua sket atau kanak2 ribena takpe, ini kire pangkat sebaya aku. mcm kureng sesuai plak kalo aku yg pegi bgtau dia. wahahha.. so mak aku la pg dekat dia dan bgtau duit dia jatuh. dia kutip la abis duit dia.. lega sket aku. wahahah.

2nd plak.. kat dlm bas.. journey madinah > mekah, kire dah pasang niat umrah. so on the way to mekah, besenye akan singgah kat R&R jeddah utk mkn2. nmpk la sorang2 turun. bila dlm umrah kene jage aurat seme kan? kene pk kan pantang larang dah, kalo tidak kene byr dam. so aku skali lg, ternmpk sorang auntie ni, telekung dia dah ke blkg yg teramat, so nmpk la anak2 rambut nye. agak tak sesuai la kalo aku yg tegur sbb aku ni pangkat anak. so aku ckp kat mummy, signal la, soh mak yg tegur auntie tu.. rambut nmpk tu. mak pon tegur.. tp auntie tu mmg taleh nak buat ape, sbb mmg tade anak tudung utk cover. ko bygkan tu, mcm tak prepare plak. tak try dulu telekung sebelum datang sini. err. telekung dia plak jenis yg luas. memang confirm la lame2 akan kebelakang, lalu terkuar la segala anak rambut.

so lepas mkn, singgah surau. mase tu la mak aku sedekahkan headband dia. murni sungguh hati mak aku. mak aku suggest la kat auntie tu. kang dah sampai mekah, beli anak tudung yg proper sket. kiteorg punye yg jenis ikat blkg punye, so mmg secure la. itupon kiteorg siap pakai headband lg. nak bg anak tudung extra, bende tu kat dlm perut bas. papepon, since kiteorg pakai spek, kdg2 kalo tarik kuar spek, kuar skali dgn rambut2, so kene jage2 jgk la. selalu lepas betulkan spek, soh mak check.. kot kot ade rambut terkuar.

3rd.. kat masjid nabawi. kat dpn aku, ade org indonesia ni, aku tgk kaki dia. aduhai.. stokin. stokin dia berlobang wak!! bukan lobang kecik, giler besar, kire dah rabak dah. tade rupe stokin dah . nmpk la kulit kaki kat dlm tu. derang ni pakai mazhab same dgn kiteorg, so kaki adalah aurat. aku pandang mak aku, mak aku pandang aku. aku ckp kat mak, nnt pas magrib kalo org ni still stay, kite beli stokin utk dia. kiteorg selalu stay, isyak baru balik.

madinah giler sejuk. so gigil jgk mase dok tunggu next waktu tu. dah la dok luar. angin kuat. tp best jgk sejuk2. siap bersweater bagai, mcm pelik aje pakai tebal2 kat madinah, sbb selalunye giler panas. mase tu la kiteorg (aku dgn mak), tinggal la nenek dgn ila kat situ, pg beli mknn, minuman.. nyum nyum nyum. balik2 tu dgn mknn + minuman. aduhai.. lupe nak beli stokin plak utk org tu. mase tu org tu dah tade.

so.. okla, nnt kalo beli pon takleh bg. tetibe aku ternmpk dia jln kat tepi dgn kwn2 dia. aku tgk kat kaki dia, kot kot dia dah beli sendiri. tetap jgk dia tak beli stokin lain. padahal.. kuar bbrp langkah aje dr masjid tu, ade berlambak stokin murah kat luar tu. boleh sgt nak beli. tp bila aku nmpk tu, dia pg masuk dlm masjid plak. so aku doa jela.. soh Allah gerakkan atie org lain utk belikan dia stokin, takpon dia sendiri jela beli stokin. :P

payah kalo terlampau observant. aku kene bykkan pejam mata kot. kalo tidak, seme bende aku nmpk. seme bende aku rase aku kene take part. mate aku terlampau bulat. even mknn pon, aku selalu jumpa ulat, rambut, semut, etc. aku tak nmpk bende2 tu dlm mknn aku spjg umrah, kat m'sia saje.. itupon kdg2 aje. sampaikan kat pinggan/cawan org lain pon aku leh nmpk. ape kes punye mata. power sungguh! padahal rabun. wahaha. :P

Labels: , ,



Comments:

blog comments powered by Disqus

Older Posts    Home    Newer Posts
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...