Wednesday, December 05, 2012

Jemput Anak Buah Dari Sekolah

ade masa kiteorg tayah jemput bebudak, sbb mak ayah sendiri dtg amik. tp kalo mak ayah takleh nak amik, atau lewat, then kiteorg akan amik.

semlm mcm biasa dalam kul 5 ptg, jemput budak2 dr sekolah. ptg2 skang, selalu aje gelap. asyik ujan aje. leceh btol. tiap kali kene berpayung. tp smlm tak ujan, cume gelap aje.
aku tiap kali nmpk ari nak ujan, aku akan pakai sliper asadi spy tak basah sliper bata aku. :))

kiteorg gilir2 jgk nak amik sape dulu, kdg2 yg amik kecik dulu baru yg besar. tp semlm planning nak amik pika dulu. pestu ryan. pestu baru aleesya dan hakeem. sampai kat tmpt ryan, mcm biasa pika mmg akan turun dgn aku. naik atas, sambil2 tu dok ingatkan diri "benjamin rayyan", sbb kdg2 aku leh lupe name budak tu. bila cikgu tu tanye nak jemput sape, aku boleh blank. kdg2 kuar "rayyan" aje. wahahahah. lgpon ade 2 rayyan kat situ tau, so mmg kene sebut name penuh.

bila naik2 tu, nmpk sepah kat atas. tadika ryan under construction. siap lantai dia bersimen baru, so budak2 kene jln ikut 1 tmpt yg dah kering jela. aku pon bgtau la nak amik benjamin rayyan. org tu pon pg masuk dlm balik panggil ryan. sambil2 tunggu tu, mcm biasa aku akan siap sedia sliper ryan, tayah nak cari2 lg dah. tp aku tak jumpe sliper dia. dah la budak ni asyik tukar sliper baru aje. jenuh aku nak ingat, seme sliper yg dia ade. aku dlm hati, beli sliper baru lg la kot, sampai aku taleh nak cam.

nak tau sape yg kuar? ryan lain. aku mcm eh, cikgu ni nak passkan aku ke budak tu? ke ade org lain yg nak amik anak jgk? aku pandang blkg aku, tade pon org lain. aku berpandangan jap dgn cikgu tu. wahahah. *malu*

pestu aku ckp, "sy nak amik benjamin ryan ye". pestu dia mcm, "eh sori silap ryan". dia masuk balik dgn budak tu. wahahaha. sian ryan tu, sbb dah happy2 nak balik, tgk2 silap org.

cikgu kuar balik ckp, ryan dah lame dah tak dtg skolah. aku mcm huh?? biar benar??! O_o

pika tanye aku, ryan tak pg skolah ke? padahal ayah dia sendiri soh kiteorg jemput. aku ternganga  jap.

aku pon turun balik dgn perasaan yg hampa. siap tunjuk sign 'yelek' (tak ade) kat parents aku.
mak aku pelik la. tepon abg aku balik, tanye ryan pg skolah ke tak? abg ckp, ryan skang sekolah kat rumah mak ita dah, skali dgn hakeem dan aleesya. mmg ari isnin tu, abg anta ryan kat situ, tp kiteorg ingat utk 1 hari aje. ryan mmg dah berkali2 dok bgtau yg dia nak skolah kat skolah adik dia. dia tanak skolah kat skolah dia tu. skolah dia dah tutup, kate ryan la.

rupenye abg mmg nak anta ryan kat situ start december ni utk 1 bulan. kiteorg ni tatau citer, sbb baru balik kampung ujung bulan november lepas. tade plak abg nak bgtau kiteorg bebetul. hmm. bulan jan baru anta balik ke lil caliph skali dgn aleesya. sbb aleesya dah cukup 3 tahun, leh join abg dia la.

so pg la trus ke rumah mak ita utk angkut 3 budak skaligus. anyway, pika dgn hakeem tu besenye kiteorg tak amik. mcm hakeem tu tgk jgk, kalo dia tido, tak amik la.
biar akak aje jemput derang.

smlm kiteorg amik pika sbb pika komplen kat mak dia, "pika dah lame tak jumpe tokmi, cheesue dan atok". so dia kate, "mak kak tayah amik pika la. lgpon mak kak amik lambat. pika nak tokmi, cheesue dan atok yg jemput pika". tu yg dia org pertama kiteorg jemput. :))

kalo hakeem tak tido, kene amik dia skali sbb mesti dia akan nangis kalo kite amik aleesya aje. even bila abg/ila amik aleesya, hakeem akan sedih sbb tinggal dia. nak tunggu mak dia, kul 7 mlm baru dtg amik. :))

oh ya. sblm pg ke rumah mak ita, ayah aku ckp pg beli mknn dulu la. kang amik seme bebudak, pyh plak nak beli mknn. cadangan yg baik!

singgah kat tepi gerai nasi lemak. mak aku turun dgn pika. aku pon turun skali la, takut pika tu tetibe lari tgh jln raya plak. dah la jln raya tu boleh tahan sibuk jgk. dekat stesen LRT.

pestu pika nak karipap. gerai kuih kene jln ke dpn lg. aku mcm risau kalo bwk pika ni 1 aje, bahaya, dgn bas dgn kereta dok lalu lalang kat jln raya tu. so aku ckp, "pika dok sini la dgn tokmi. cheesue pg beli karipap. ok?" pika angguk.

aku pandang jgk la blkg, kot kot dia tetibe ikut. tade plak nmpk bayang dia. aku dah sampai kat kedai kuih, tetiba ade budak lari pestu dtg dekat aku. PIKA! mengucap pjg aku. dia jln sendiri all the way, bukan jln elok2, lari tau. erk!

tp alhamdulilah, at least selamat sampai. :-s

pika nmpk tapai, dia nak tapai. err. aku ckp la, tapai ade byk kat rumah. aku bukan menipu, mmg ade. makcik aku bg 1 beg tapai. tp pika tanak, dia nak yg itu jgk. aku ni malas nak ulang byk2 kali. so beli jela.

aku tanye la, "tapai ni jual brp?". 1 tangkai = 50 sen. ok amik 1 jela. kot kot tak sedap, takde la rugi sgt. haha.

pestu karipap ade, karipap sardin dan kentang. aku beli yg kentang 2 ketul = 40 sen x 2 = 80 sen. pestu pandang kat tepi tu, ade cekodok, aku teringat kat ryan yg mmg suke cekodok. so beli RM 1 cekodok. dan extra RM 1 cucur. total = RM 3.30. aku bg RM 10, so dpt baki RM 6.70.

naik kete semula, sambung balik perjlnn..

sampai kat rumah mak ita, 1 ajela problem. ANJING! sebelah kiri umah mak ita ade anjing, tp at least anjing tu dok dlm kwsn rumah. dgr menyalak aje. bunyi garang la jgk. tp since dok terkurung okla lg.

tp selang 2 umah, belah kanan rumah mak ita ni, anjing tu kene ikat kat luar. dr minggu lepas lg, dia punye chain tu dah putus. tuan dia plak tak ganti chain baru.
so anjing tu dok bebas berkeliaran. dah la bukan pg jauh. dok kat situ jgk. reti jgk la tak lari rumah. bila nmpk kete park dekat2 rumah dia, dia dtg.. mcm nak bermesra plak dgn manusia. aduhai..

aku bukak pintu kete, boleh dia dtg dekat nak intai. kepala nak masuk dlm kete dah. tade pon nak nyalak2, cume cara dia tu, mcm pushy sket la, nak berkenalan punye pasal. mcm org la jgk, kite tak berminat nak kwn dgn dia, tp dia mcm push-push jgk, insist jgk kite kwn dgn dia. hahaha. seme pakat takut la sbb anjing tu friendly semcm.

kalo anjing tu buat derk aje dgn kite, takpe jgk. mcm anjing2 kat rumah aku, derang relax aje. even dok dpn umah aku, tade la nak dtg dekat2 kiteorg. derang phm jgk kiteorg ni islam. derang keep a distance from us. aku kalo nmpk anjing, aku tegur mcm aku tegur kucing jgk. tade la nak sombong2. so hi hi byebye dr jauh ajela. pestu anjing tu angguk2 gitu, seolah2 phm la aku soh dia jage umah. wahaha.

tp anjing yg kat umah mak ita lain plak. nak berkenalan. tinggal nak dtg jilat mulut/tgn kiteorg aje la kot. :-s

kalo dia tu kucing, takpe la. tp dia tu besar, putih plak tu. hahahah..

so mak aku berlari2 la masuk dlm umah mak ita amik cucu2 seme. ryan plak, elok2 dah masuk dlm kete, dia pg kuar balik dr kete 2 kali plak tu. anjing tu sket lg nak pounce kat ryan, sbb bila lari, dia ingat ryan nak main dgn dia la. kejar2 gitu. :-s

last2 selamat la masuk seme org dlm kete. aku dok tergelak2 sampai berair bijik mata, sambil pegang ryan + aleesya spy tak kuar dr kete lg dah. pika same mcm ryan, trus lari masuk dlm rumah mak ita, pestu bila kuar, pg gado plak dgn anjing tu. pika ckp sambil buat gaya nak sepak "ape la anjing ni, dtg dekat2, nak cari gado ke?". padahal pika yg pg cari gado dgn anjing tu. huhu. sib baik anjing tu tak naik angin. :-s

//updated: 8.25 pm
- arini, jemput bebudak lg, sempat la snap gambar anjing tu. kali ni chain dia elok. so dia tak gerak jauh dr rumah dia. ehehe.



...

ini lah anak2 buah sy... gambar lama ni. papepon, sy suke sgt snap gambar bila derang tgh tido. itu jela masanya dapat snap gambar elok2. kalo snap masa derang sedar, abih la blur trus, derang ni taleh dok diam. :))


Labels: , ,



Comments:

blog comments powered by Disqus

Older Posts    Home    Newer Posts
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...